Educație financiară în pași de... literatură

În urmă cu câteva luni, citeam în mass-media că România stă cam prost la capitolul educație financiară. Nici nu e de mirare, căci ne îmbătăm cu promoții „2 + 1 gratis” și ajungem să aruncăm jumătate, iar țelul pare a fi cum să faci bani, nu cum să îi investești cu succes și să îi faci să rămână în buzunarul tău. De asemenea, mulți nu iau act de ceea ce înseamnă un buget personal și cheltuiesc fără să se gândească la economii. Date fiind circumstanțele, BCR a lansat campania Școala de Bani, cu scopul de a iniția populația în tainele succesului financiar. 


Ca dascăl, consider că programa școlară ar trebui îmbogățită cu o nouă disciplină obligatorie: educația financiară. Părinții își pun tot mai mult problema cum învățăm copilul să devină responsabil cu cheltuielile ca în final să ajungă la independență financiară? Eu sunt profesoară de limba și literatura română, dar, rezolvând quiz-ul de pe site-ul Școlii de Bani, am primit calificativul „Conservator”, adică sunt „as în a-mi gestiona viața financiară”. Asta face cât o diplomă! Drept urmare, mi-am propus ca la o oră de literatură cu clasa a VII-a să provoc elevii să sesizeze diverse atitudini și comportamente prezente în două texte reprezentative pentru o viață financiară haotică: „Hagi-Tudose” de Barbu Ștefănescu Delavrancea și „Două loturi” de Ion Luca Caragiale. Obiectivele propuse sunt sesizarea atitudinilor nepotrivite ale personajelor în ceea ce privește gestionarea bugetului și economiilor, corelarea lor cu situații din experiența personală și întocmirea unui plan care să cuprindă pașii spre o viață financiară sănătoasă, pornind de la exemplele anterioare. 
Colectivul de elevi a fost împărțit în cinci grupe a câte patru elevi, fiecare grupă primind o fișă cu pasaje din textele-suport. Aceștia le parcurg căutând exemple de educație financiară deficitară. Apoi, voi nota pe tablă, sub formă de titlu, „Pași pentru a deveni independent financiar”, urmând ca elevii să comunice, sub forma unor sfaturi, ideile care reies din fragmentul primit și să discutăm exemplele din text ce se oglindesc în propria viață financiară. Iată ce a ieșit!
  • Economisește cu un scop! Copiii au dedus această idee din exemplul negativ pe care îl dă Hagi-Tudose, care strânge bani fără a-i investi ulterior. Elevii au mărturisit că, în prezent, economisesc pentru o bicicletă nouă, un telefon sau pentru cărți.
  • Cheltuiește responsabil! Acesta este un pas-cheie spre o viață financiară sănătoasă dedus din comportamentul soților Popescu, din nuvela „Două loturi”: achiziția unor obiecte de care nu ai neapărată nevoie, poate atrage consecințe nefaste, de pildă soția cumpără un set de farfurii și le plătește pe chivuțe cu pardesiul lui Lefter Popescu, unde se aflau și biletele de loterie. Elevii mărturisesc că le este greu să nu fie tentați de sortimentele de dulciuri, jocuri și alte obiecte ademenitoare atunci când merg la cumpărături cu părinții, care ajung să le facă pe plac adesea.
  • Alege să-ți pui pachet de acasă! Deși nuvela prezintă într-un mod exagerat felul în care Tudose renunță să-și mi cumpere „simit” dacă are în ghiozdan o coajă de pâine, elevii au surprins că ideea prânzului la pachețel, de acasă, e o modalitate bună de a economisi bani. Aceștia recunosc că se întâmplă uneori ca pachetul să ajungă intact acasă din cauza faptului că la chioșcul școlii au adus sortimente noi de produse de patiserie, despre care știu că nu sunt nici sănătoase.
  • Fă-ți un plan de fonduri pentru a scăpa de teama de a cheltui prea mult! În nuvelă, Hagi Tudose nu cumpără lemne de foc se teme de pierderea economiilor făcute. Elevii sunt de părere că exagerează și spun că ei ar aloca o parte din bani cheltuielilor curente care se pot ține sub control dacă planifici din timp fondul.
  • Nu renunța la o sursă de venit stabil pentru o iluzie! Elevii au sesizat acest pas în comportamentul lui Lefter Popescu și îl condamnă pentru că a renunțat la locul de muncă înainte de a fi sigur de câștigul la loterie. Aceștia spun că ar fi trebuit să își păstreze locul de muncă și să investească suma câștigată.
În acest fel, elevii au recapitulat două opere literare importante, dar au primit și o doză de educație financiară într-un cadru relaxat, cu situații familiare lor.


Articol scris pentru SuperBlog 2018

Comentarii

Voi citiți...