Igiena în școală: obligație legală sau datorie morală?

O zi de luni, noiembrie 2017, o școală oarecare dintr-un oraș oarecare, două fete oarecare, să le numim Andreea și Irina, vorbesc despre transmiterea gripei:

-Andreea, de ce ai mască?


-Știi că săptămâna trecută am lipsit, nu m-am simțit bine. M-a dus mama la medic și mi-a spus că am gripă. A fost groaznic, am făcut febră mare, am avut frisoane teribile. Acum mă simt mai bine, dar s-ar putea să mai fiu contagioasă câteva zile, așa că medicul mi-a recomandat să port mască în colectivitate, la școală sau în mijloacele de transport, ca să nu transmit mai departe boala mea.

-Credeam că nu vrei să iei microbi de la ceiallți care vin bolnavi la școală.

-Nu, Irina, nu funcționează așa. Când vorbesc, dacă e să mă asculte un profesor, de exemplu, pot să dau și altuia gripa mea prin stropii de salivă care ies în timp ce vorbesc. Să-ți explic ce mi-a spus medicul…


Chiar lângă ele, pe clanța ușii, un martor nevăzut asculta cu atenție conversația lor. După ce fetele s-au îndepărtat, microscopicul spion ce stătea la pândă din umbră își spuse indignat în sinea lui:

-Auzi protecție! I-a spus ei medicul! Și eu care mă gândeam că o să ies la o întâlnie cu o virusoaică focoasă, să mergem împreună spre o casă nouă, să întemeiem o familie, să nu mai pierd timpul stând pe clanță. Stau aici de mai bine de o oră, nu mi-am închipuit că voi rămâne singur atâta vreme! Un pici m-a expulzat în palma lui după un strănut strașnic, iar apoi a atins cu mâna clanța ușii de la clasă.

-Băi, virusache, nu te mai plânge atât, crezi că ești singur pe aici?

-Prietene, nu te-am remarcat. Tu cine ești?

-Eu sunt bacteria Aurel, iar acolo e tot neamul meu, Aureus. Staphylococcus Aureus.

-Încântat de cunoștință! Și voi ați fost strănutați în palmă de un copil neatent, după care v-a mutat aici, pe clanță?

-Nu, puștiul ăla despre care zici tu are o surioară, e în clasa pregătitoare, încă își bagă degetele în gură. A trecut pauza trecută pe la frate-său și m-a luat și pe mine la ocazie. Cu neamul meu cu tot. Deși am stat cam înghesuiți, a meritat călătoria. Câțiva din frații mei deja și-au găsit gazde noi, alții au decedat la scurt timp după ce s-au lipit de noile „achiziții”. Au avut parte de o moarte groaznică.

-Ce li s-a întâmplat? Hai, zi!

-I-au stropit cu dezinfectant!

-Sfântă Gripă! Cine ar comite o asemenea barbarie? Nici nu vreau să-mi imaginez așa ceva!

-Ascultă sfatul meu: ferește-te de femeile cu mătură, mop și cârpe. Au o armă secretă: soluțiile dezinfectante.

-Cum adică? Vrei să spui că tanti aceea simpatică din capătul coridorului e inamicul nostru numărul unu?

-Șșșttt! Taci că se îndreaptă spre noi. Roagă-te virusului suprem să nu ne găsească!


Câteva minute mai târziu, în infernul virusurilor, bacteriilor și fungilor

-Bine ai venit în lumea de dincolo a microorganismelor. Eu sunt portarul, Sfântul Streptococ. Înainte de a te lăsa să intri, dă-mi voie să îți adresez câteva întrebări. Numele?

-Virus gripal.

-Locul decesului?

-Clanța ușii de la o sală de clasă.

-Cauza decesului?

-Ucidere premeditată cu soluție pe bază de alcool 75%.

-Numele făptașului?

-Tanti Tița, femeia de serviciu.

-Bietul de tine! Vino să îți arăt noua ta lume! Dar te avertizez: trebuie să fii tare. Multe dintre microorganisme sunt complet mutilate. Au trecut timpurile când apucau să se dezvolte și să sufere mutații în corpul omenesc. Odinioară, mureau de la antibiotice și alte remedii, dar măcar se bucurau și ei de întemeierea unei familii, de mutarea în casă nouă. Acum lucrurile stau cu totul altfel. Oamenii s-au prins că e mai ușor să previi decât să tratezi, așa că încep să dea în noi cu tot felul de dezinfectanți pe bază de alcool, clor sau chiar clorhexidină.

-Nu-mi cred ochilor… Așa ceva este de necrezut…


-Da, până și eroinele și mândria noastră, bacteriile nosocomiale încep să piardă teren. Și-au dat sema că le pot preveni rezistența spălând mai întâi podelele cu detergent și abia apoi, pe podeaua curățată în prealabil să șteargă cu soluție de apă și clor. E un genocid ce se întâmplă! Uite câte ciuperci sunt, n-am mai deschis poarta unei ciuperci nici nu mai știu de când. Nu mai folosește nimeni prosoape textile în mediul public, au trecut pe consumabile de  hârtie, ciupercile și eczemele nu se mai transmit atât de ușor. Oamenii își iau prosopul de unică folosință și îl aruncă la coș după folosire. Le vezi peste tot, așezate frumos în dispensere lângă chiuvete: în instituțiile publice, în școli, în toaletele restaurantelor, în saloanele de înfrumusețare. Au învățat că niște consumabile medicale îi pot feri de multe boli chiar și în mediul din care provii tu: școala. 

-Ah,da, așa este. Înainte de a trece în neființă, Aurel, streptococul auriu cu care împărțeam clanța, a început să îmi povestească despre ceea ce a zărit de dimineață. Ca să-și protejeze personalul și pe elevi, direcțiunea școlii a comandat pachete mari de soluții și consumabile din hârtie, dezinfectanți de tot felul. A împărțit mai apoi produsele responsabililor cu curățenia și a începtut lupta împotriva noastră. Pe cutii scria Medicale Shop și…

-Șșșșt! Nu mai spune atât de tare numele Medicale Shop, de 20 de ani fac felul microorganismelor de pretutindeni. Au câștigat licitații în sistemul SEAP, deservesc numeroase instituții din sectorul public: spitale, primării, centre de educație, centre sportive, servicii de ambulanță și colaborează cu o multitudine de societăți private: clinici, centre medicale, laboratoare și ambulanțe, saloane de înfrumusețare, ONG-uri. ADAR UNIC SOLUTIONS SRL, proprietarul Medicale-Shop.ro, este importator si distribuitor de consumabile medicale de înaltă calitate, iar magazinul său virtual este dedicat exclusiv pentru comenzi lansate de companii și instituții. Importă și comercializează tot felul de produse care țin microorganismele departe de oameni: de la consumabile medicale, cum ar fi mănușule chirurgicale, leucoplastul sau fașele din tifon, la dezinfectanți medicali și articole de unică folosință. Vino, trebuie să mergem mai departe!

 

Ziua următoare, aceeași școală… Pagină din jurnalul unui profesor

E confortabil să știi că se pune accent pe igiena din incintă. Fiind expus la tot felul de bacterii, virusuri, microbi doar să-ți practici meseria sau să-ți faci datoria de elev, imunitatea poate scădea drastic. E reconfortant să vezi că activitatea din culise e intensă și există oameni care gestionează toate resursele la maximum pentru binele „stupului” său, că nu privesc procesul de igienizare ca pe o obligație impusă de un cadru legal, ci ca pe o necesitate cotidiană. Și mai minunat e când vezi cum elevii se gândesc la binele colegilor, al profesorilor și pun în practică regulile elementare de igienă. Astfel, vezi cum forțele tuturor se unesc și luptă pentru un scop comun: buna funcționare a educației într-un spațiu igienizat corespunzător.

Sursă imagini: Medicale Shop - Facebook

Articol scris pentru SuperBlog 2020

Comentarii

inimadincuvinte a spus…
Cat de misto eee articolul. Nu stiu daca ai castigat, dar e f misto.
Daniela Veres a spus…
Am luat locul 3, deci am câștigat premiu :)

Voi citiți...