Bunico, tu cum ai devenit Influencer?

Poate că sună cel puțin interesant, dar generațiile viitoare de copii nu-și vor mai ruga bunicii să le spună povești despre război, copilăria la țară, stat la cozi interminabile sau orice altceva suntem obișnuiți să ne povestească nouă un bunic. Lumea se schimbă, ocupațiile evoluează în pas cu societatea, așa că, în viitor, mulți nepoței vor cere bunicilor povești despre cum e să fii influencer. „Cum ai început?”, „Cum ai ajuns să fii în trending?”, „Câți urmăritori ai avut și în cât timp ai format o asemenea comunitate?”.

La început a fost blogul

Prin a doua parte a anilor 2000, în România a explodat popularitatea blogurilor. Nu se scria pentru a atrage atenția unei comunități consistente, blogul era văzut ca un soi de jurnal online, unde simțeai că îți poți face auzită vocea. Mulți, printre care și eu, nu și-au dat seama că a scrie despre chestiuni aleatorii care se întâmplă în viața ta reprezintă doar vârful icebergului și că, în chintesența sa, blogul reprezintă mai mult de atât, că cei doi-trei colegi care îți citesc materialele mai mult de dragul prieteniei care vă leagă nu reprezintă granița opiniilor tale. Nu știam nici cât de important este să construiești un branding personal pe social media și nici noțiunea de „influencer” nu mi-era familiară, pasiunea de a scrie a fost mereu principalul motiv pentru care am postat cât de des am putut, iar surprizele vieții au deviat destinul blogului personal pe o linie secundară. Dar s-o iau cu începutul. Aș putea să le vorbesc nepoților mei despre primii pași în blogging. Primul meu articol a fost postat undeva în anul 2008. Scriam despre viața din liceu, despre evenimentele la care asistam (campanii antidrog, festivaluri școlare, excursii, experiența participării la etapa națională a limbii de latină și alte astfel de teme care... nu prea erau citite). 

A fi sau a nu fi influencer?

În 2009, am postat un articol despre beneficiile cosmetice ale uleiului de ricin. Citisem astfel de articole cu recomandări și am decis să scriu și eu despre experiența mea entru micro-comunitatea care mă urmărea. Doar că, surpriză! A fost primul articol care a cumulat peste 500 de vizite unice. Ceea ce pentru o tânără de nici 16 ani era o realizare. A fost punctul în care am dedus că oamenilor le place să le vorbești despre lucruri care le-ar putea fi și lor de folos, ei căutând garanția că și alții au avut experiențe bune cu un produs. Aveau nevoie de o confirmare, de o a doua părere ca să facă următorul pas: achiziția. Zis și făcut. Dacă pot ajuta, ajut, că doar și mie mi-ar plăcea să mă feresc de achizițiile inutile. A urmat un articol despre obsesia pe care o aveam la momentul respectiv pentru niște pantofi românești cu tradiție, fabricați la Timișoara, am încercat să povestesc ce îmi place la ei, de unde i-am cumpărat, având grijă ca totul să sune ca o recomandare venită din partea unei prietene, nu din partea vreunui actor care joacă un rol și încearcă să te convingă de eficacitatea și calitatea unui produs fără să îl fi folosit vreodată. Apoi, venise moda recenziilor. Ai testat un produs? Ai scris despre experiența ta, fie ea pozitivă sau negativă. Am scris despre produse cosmetice, locuri de vizitat în județul meu, recenzii de carte și alte cele. Consider că aici am comis una din cele mai mari greșeli, nu m-am axat pe o nișă, pe un domeniu în care să excelez și să dezvolt articole în jurul acelei teme.

Momentul acela când simți că experiența ta a influențat decizia unui necunoscut, că influența online e în ascensiune

Postasem un articol prin 2012 în care vorbeam despre un ștrand important din Băile Felix, județul Bihor. Site-ul de promovare a stațiunii era, la acel moment, prost făcut, neactualizat de vreo patru ani, cu format neprietenos și fără secțiune de comentarii și recenzii. Conisderam că interacțiunea dintre un brand și consumatorii săi ar trebui să fie încurajată tocmai pentru a permite exprimarea unui feed-back. Obiectivul respectiv era îngrijit, era unul din locurile în care orădenii fug la final de săptămână să se relaxeze, așa că am considerat potrivit să îmi exprim opinia pe blogul personal. Articolul a strâns în câteva luni câteva mii de vizite unice. Am știut că am găsit calea pe care trebuie să o iau. 

Deci? De ce nu mă bucur de popularitate online (sau pe rețele sociale)?

Probabil pentru că nu am știut să am grijă de blogul meu. Nu am știut să fiu consecventă, iar blogul e ca un copil. Ca să crească trebuie să îi oferi toată atenția ta, recunosc că am eșuat ca mamă a blogului meu, că au fost perioade în care am fost o mamă denaturată care a plecat, lăsându-și copilul fără să privească prea mult în urma sa. Cu toate acestea, am ajuns să scriu despre ceea ce mi-am dorit, doar că nu pe blogul meu. De aproape doi ani, eu sunt „influencerul” din spatele unei publicații locale care promovează obiectivele turistice din Oradea, istoria lor și ce poți face ca turist care vizitează orașul nostru. Poate că numele meu nu apare în lumina reflectoarelor, dar promovarea articolelor scrise de mine și feed-back-ul pe care îl primesc din partea cititorilor mă fac să mă simt împlinită.

Ce înseamnă să fii un Opinion Influencer cu acte în regulă?

Încerc să mă imaginez în ipostaza unei bunicuțe care le vorbește nepoților săi despre cum poți să devii un specialist, să fii un reper în materie de branding personal. Le-aș putea spune că, din realizările și mai ales din greșelile comise am învățat că, pentru a fi un influencer adevărat, trebuie:

1. Să pui experiența personală în fața intereselor... personale

De fiecare dată când am influențat sau am fost influențată am căutat onestitatea și credibilitatea. Să nu recomanzi produse sau servicii în care nici tu nu crezi, doar de dragul de a obține câștiguri materiale. 

2. Să oferi conținut de calitate

Nu e suficient să scrii sau să filmezi, după caz. Timpul oamenilor este o resursă limitată, asigură-te că investiția lor în tine este avantajoasă pentru ambele părți, așa că investește în calitatea materialelor pe care le oferi.

3. Să ghidezi oamenii care au nevoie de recomandări

Lumea de azi e atât de conectată la mediul online, încât înainte de a cumpăra un produs, caută o opinie, înainte de a vizita un loc, caută părerea cuiva care deja a fost acolo, până și înainte de a merge la medic multă lume apelează la sfaturile celor care au trecut prin situații similare. De aceea, indiferent de nișă, onestitatea materialelor furnizate trebuie să fie prioritară, oamenii caută păreri sincere, nu să cumpere iluzii și să își regrete alegerea.

4. Să construiești o comunitate unită, puternică

Nu doar numărul de vizualizări contează, ci și interacțiunea cu cei care îți citesc sau îți vizionează conținutul. Fie că ți se cer anumite detalii despre aspecte pe care le-ai omis ori îți sunt adresate aprecieri sau critici constructive, e bine să acorzi atenție comunității tale pentru că doar așa îți vei atrage urmăritori.

5. Să fii consecvent

Acest aspect se află în strânsă legptură cu cel precedent. Pentru a construi o comunitate solidă, trebuie să fii consecvent în activitatea ta din online, trebuie să le oferi constant materiale, iar urmăritorii tăi să fie la curent că ți-ai propus să postezi săptămânal vinerea sau în fiecare luni și joi.

6. Să fii creativ

Vedem reclame clasice și fără gust la TV, în pauzele mult prea lungi din timpul filmelor pe care le mai urmărim din când în când. Diferența majoră dintre un influencer din mediul online și o reclamă clasică nu o reprezintă canalul de comunicare, ci atractivitatea ei, creativitatea, apelul la imaginație. E provocarea supremă pentru orice blogger sau vlogger: să îmbrace totul într-o poveste atractivă și inedită.

7. Să apelezi la cunoscători atunci când simți că vrei să continui, dar simți că te afli într-un blocaj sau vrei să treci la un alt nivel

E firesc să ai parte de asemenea momente, dar când știi că dorința ta este să continui pe acest drum, e bine să știi că există specialiști care îți pot oferi susținere și orientare pentru ca activitatea ta să se bucure de succes.  

Se spune că atunci când ajuți pe cineva sau recomanzi cuiva un produs, un serviciu, un film, o carte, o nouă rețetă sau un sfat, creierul eliberează endorfină, ai satisfacția de a fi ajutat interlocutorul virtual, iar asta generează o stare de bine, simți că ești util și că opinia ta contează, că poate schimba într-o maineră pozitivă experiența altcuiva. Drept urmare, ești motivat să oferi constant recomandări. 

Poți să înveți mai multe despre cum să devii un bun influencer din cursurile Academie Vie, alături de Vadim. La acest nivel, vei putea să dezvolți un conținut de calitate, care să îți completeze perfect stilul personal de exprimare și să îți clădească imaginea de comunicator prin excelență. Agenție Vie și Academie Vie sunt două branduri dezvoltate în București, începând din iunie 2019. Agenția se ocupă de prestarea serviciilor de Performance Marketing, servicii axate pe generare de Potențiali Clienți din Google, Facebook, Instagram și dezvoltă propriile proiecte în mediul Online, iar Academie Vie este unul dintre aceste proiecte, fiind o platformă de cursuri online în nișa de Marketing Digital. 

Și, pentru că sunt la mare căutare recomandările calitative și ofertele corecte, poate chiar un preț considerabil redus pentru achiziția de grup, a luat naștere TheMall.ro, o platformă de brand advocacy care combină atuurile comunității cu promovarea out-of-the-box, care te poate ajuta să pătrunzi într-o Rețea de Influenceri pe bune.


Iar noi vom concluziona: „Așa a fost pe vremea mea, dragii bunicii... Bunica voastră a ajuns influencer cu ajutorul specialiștilor care i-au ghidat parcursul la momentul potrivit.”


Surse imagini Academie Vie și Unsplash

Articol scris pentru SuperBlog 2020

Comentarii

Voi citiți...