Pandemia a scăpat de sub control

N-am să emit teorii științifice, medicale, nu e domeniul meu, ar fi doar niște opinii, poate eronate, poate în asentiment cu ale altora. Nu știu...

Ce știu cert este că pandemia a scăpat de sub control. E pandemie cu coronavirus, dar și mai grav... e pandemie de ură, dezbinare și dezumanizare. În ultima perioadă, sentimentele negre și vorbele aruncate din suflete putrede au contaminat comunități întregi. Oamenii le doresc oamenilor să se îmbolnăvească, să fie intubați, să moară doar pentru că nu cred sau nu sunt speriați de afecțiunea care continuă să ne dea târcoale. Nu am crezut că există astfel de oameni și că încă își păstrează această calitate. Nu poți fi om fără un strop de umanitate. Moral vorbind. Oare rezolvă ceva o astfel de atitudine? Tu, cel care dorești asta celui de lângă tine sau chiar unui necunoscut, crezi că devii un om mai bun sau că astfel îl vei convinge pe cel care nu crede?

Am ales să nu emit judecăți medicale, ci să rămân în domeniul pe care l-am studiat: literatura. Și îmi amintesc tot mai des, în ultimele zile, de una din nuvelele mele preferate: "Popa Tanda", o lecție de viață pe care Ioan Slavici a redat-o cum nu se poate mai bine. Pentru a schimba cursul lucrurilor într-o comunitate defectă, scufundată în trândăvie și sărăcie, preotul Trandafir, personajul principal, se decide să schimbe soarta localității pe care o păstorește. Încearcă folosind vorba blândă, dar nu are sorți de izbândă. Trece mai apoi la ocară, dar lucrurile nu se schimbă. Pe undeva pe aici s-a poticnit și societatea noastră. Stagnăm într-o etapă antonină primei abordări, fără să ne dăm seama că mai avem o portiță spre reușită: exemplul propriu. Atât de simplu! Fără ocară, fără să ne jignim, să ne înjosim la un nivel care nu ne reprezintă. Poate că efectele nu vor fi vizibile azi, mâine, dar cu siguranță vor apărea la un moment dat. Oamenii au nevoie de modele, nu de sfaturi, fie ele bine sau rău intenționate, pe ton amical sau agresiv. Profesoara de filosofie ne spunea că doar proștii dau sfaturi. Fii tu modelul celor pe care vrei să îi vezi în jurul tău, fără să îți pierzi virtuțile.

Aceasta este pandemia care ne macină pe noi. Și ceea ce mă îngrijorează mai mult este ce exemplu primesc de la noi cei mici, caracterele în formare. Că opiniile diferite sau lipsa de educație se taxează prin injurii? Că argumentele au fost înlocuite de jecmăneală?


Totuși, este trist în lume ("Floare albastră", Mihai Eminescu)

Comentarii

Voi citiți...