Omul din spatele halatului: experiențe reale la dentist

arhivă personală
Deși în copilărie și adolescență am avut probleme medicale care au necesitat chiar și internări, nimic nu s-a comparat cu frica de dentist. Dinții de lapte au fost scoși în stilul clasic al anilor 90: cu ața. Dar, la un moment dat, vine și clipa în care trebuie să faci cunoștință cu scaunul dentistului. Legendele din trecut au semănat în genetica noastră frici inexplicabile, ce răsună în noi instinctual de când tehnicile și instrumentele rudimentare făceau un chin din vizita la denist. Există oare vre-un remediu la această frică nefondată în prezent? Da! Am ajuns la această concluzie rememorând momente-cheie din experiențele avute în cabinetele de stomatologie.


Când lucrurile se complică...
Ai mei m-au dus la dentist în clipa când rola cu ață roșie n-a mai corespuns cerințelor mele stomatologice. Schimbasem toți dinții de lapte, iar după o bucată de vreme a apărut ea: prima carie. Cum la începutul anilor 2000 majoritatea cabinetelor stomatologice se aflau în cadrul dispensarelor de cartier, la un astfel de cabinet am ajuns și eu. În sala de așteptare era aglomerație, iar din interior se auzeau, alternând, când zgomotele frezei dentare, când un zgomot de durere ce străfulgera toată mulțimea, iar eu încercam să nu mă gândesc prea mult la ceea ce va urma. Doar s-a întâmplat adesea să îmi fac o primă impresie greșită și să nu fie michiduță chiar atât de negru. A venit și rândul meu. Am intrat într-un cabinet zugrăvit în alb, cu dulapuri albe, medicul... îmbrăcat în același alb fad, demodat, simbol al impecabilului și, în viziunea mea de copil, definiția spitalelor, a chirurgiei, a durerii. Mă simțeam ca un pisoi speriat...
arhivă personală
„Toate-s vechi și nouă toate...”
După acest moment, am rămas cu gust amar timp îndelungat, această experiență influențându-mi multe din viitoarele vizite la dentist, chiar dacă schimbasem de multă vreme cabinetul. Și culoarea. Deja mergeam la un cabinet particular unde totul era albastru deschis. Dar medicul purta tot halate albe, ceea ce a produs noi conexiuni cu trecutul, cu prima oară când am ajuns pe scaunul dentistului. Deși încercam să fiu mai curajoasă, nu mă simțeam în largul meu, ceva instinctual nu mă lăsa să mă relaxez și să capăt sufiecientă încredere. Drept urmare, când medicul ieșea în pragul ușii și îmi pronunța numele, redeveneam aceeași pisică fricoasă!
arhivă personală

La vremuri noi, culori noi

ehalate.ro
O bună bucată de timp nu am avut probleme stomatologice. Făceam un control periodic și atât. La un moment dat, mama a avut nevoie de o lucrare majoră și, nici azi nu îmi explic inspirația de moment, dar a schimbat medicul stomatolog în urma unor recenzii de pe internet. Curajos lucru! Știa că are nevoie de un cabinet în apropiere de casă, iar fotografiile de dinainte și după pe care le văzuse, au convins-o să se lase pe mâna ei. La recomandarea mamei, tot acolo am ajuns și eu la scurt timp după ce, moflăind cu drag și spor niște migdale, mi s-a cărpat o măsea. Bineînțeles, fantomele trecutului m-au însoțit și în sala de așteptare, cu atât mai mult cu cât nu o cunoscusem nici pe doamna doctor, astfel că sentimentul de disconfort era accentuat și de teama de necunoscut. Mi-a venit rândul. Când am deschis ușa, am crezut că intrasem într-o cameră oarecare în care, dintr-o coincidență, se aflau ustensile stomatologice. Verdele-crud ce îmbrăca pereții îmi transmitea optimism, veselie și chiar încredere. Am observat pe urmă că până și paharele cu apă sau șervețelele pacienților se asortau cu nuanța pereților. Totul părea atât de diferit, atât de occidental! Am fost primită cu un zâmbet larg, de o doamnă care își întâmpină pacienții ca pe niște prieteni, cu o vorbă bună, cu bună dispoziție și purtând halate medicale colorate. N-am crezut că astfel de detalii pot face diferența, că niște bluze medicale cu imprimeuri pot câștiga încrederea pacientului. Și acum țin minte prima întâlnire, cum fluturii roz de pe bluza ei se încadrau perfect pe fundalul primăvăratic creat de culoarea pereților. Din acel moment, nu mă mai transform într-o pisică fricoasă când merg la stomatolog.

arhivă personală
Concluzia?
ehalate.ro
A fost momentul în care am conștientizat importanța atenției la detalii, cum culoarea, imprimeurile vesele pot cultiva încredere și optimism în rândul pacienților. Iar halatele personalului medical joacă un rol important în conturarea unei atmosfere calde și primitoare prin debarasarea de albul demodat. Acestea reprezintă elementul-cheie, piesa de puzzle lipsă care completează întregul decor. Consider că jovialitatea și o atitudine relaxată ajută la sporirea încrederii pacienților în medici, iar la asta se ajunge și prin halatele pe care cadrele medicale aleg să le poarte. De ce? Pentru că în orice decor ne-am afla, complimentăm persoanele care se îmbracă frumos, care se fac remarcate printr-o ținută impecabilă și care îi reflectă personalitatea. Și un medic poate transmite pacienților săi că este o persoană plină de viață, cu sentimente și gusturi, că are culori preferate, că dincolo de barierele albe pe care le purtau odinioară sunt și ei oameni. Aidoma pacienților. Interacțiunea pacient-medic este și ea înlesnită. Nu rare mi-au fost ocaziile să-mi complimentez medicul stomatolog cu privire la ținuta ei, simplele „Ce bine vă prinde această culoare!” sau „Îmi place imprimeul acestei bluze pentru că îmi sunt dragi pisicile!” alături de răspunsul „Și mie!” au harul de a destinde atmosfera, de a afla mai multe despre persoana din spatele medicului, iar acel scurt moment de interacțiune premergător tratamentului e mai eficient decât o anestezie. Mă gândesc cât de bine ar prinde astfel de costume medicale în centrele oncologice, mai ales în cele pentru copii, unde asistentele și medicii pot deveni adevărate personaje de poveste în ochii bolnavilor, înseninându-le clipele de suferință. Orice cadru medical are acces la astfel de articole, căci, de șase ani, eHalate.ro, magazin online de costume medicale și echipamente de lucru, oferă sute de modele pe gusturile personalului medical și pe placul pacienților de toate vârstele și nu numai. Personalul HoReCa sau grădinițelor ori medicii veterinari n-au fost uitați. Pentru că haina nu face pe om, dar reflectă o parte din omul de dincolo de halat.
ehalate.ro


Articol scris pentru SuperBlog 2018

Comentarii

Voi citiți...