O ștampilă zâmbăreață


A fost odată, ca niciodată, o ștampilă pe nume Zâmbăreața. Deținătoarea ei, adică bloggerița care tocmai scrie această poveste, a câștigat-o tot la SuperBlog, deci Zâmbăreața este tare mândră ca are șansa să își spună povestea, ce a mai făcut ea din 2013 încoace.
Simpatica ștampilă a fost creată după chipul și asemănarea bloggeriței: în centru este o reprezentare a unei fețe zâmbitoare, încadrată de mesajele „Felicitări!” și „Well done!”. Faptul că Zâmbăreața a fost concepută astfel nu este o întâmplare, căci deținătoarea ei, pe atunci studentă în anul II la Litere, se gândea să creeze nu doar o ștampilă formală, ci un instrument didactic, o unealtă de trezit elevii din letargia și rutina în care aceștia se scufundă zi de zi. Era însăși oglinda ei, de cum intra în clasă afișa un zâmbet prietenesc și îi încuraja pe elevi cu câte o amprentă a ștampiluței pentru fiecare răspuns corect, ba chiar și pentru încercările lor, pentru activitate. De asemenea, era convinsă că Zâmbăreața îi va cuceri pe învățăcei, mai ales pe cei din clasele mici. La baza conceptului de introducere a ștampilelor în demersul didactic au stat mai mulți factori. Unul a fost nostalgia claselor primare, când învățătoarea răsplătea elevii care rezolvau corect și în timp util munca independentă, prin imagini haioase, ludice, în caiete, înlocuind banalele „puncte roșii” cu ceva mai atractiv. De asemenea, Zâmbăreața s-a născut și din dorința bloggeriței de la catedră de a-și personaliza parcursul didactic, de a fi diferită de ceea ce fac ceilalți, de a aduce în clasă un plus de prospețime și creativitate, stimulând deopotrivă spiritul competitiv al elevilor și motivația acestora de a fi activi la ore. Câștigarea unei ștampile la SuperBlog 2013 a fost, așadar, începutul inventării unui sistem propriu de evaluare și încurajare a elevilor, ideea de personalizare a lecțiilor predate fiind funcționalitatea primară pe care bloggerița de la catedră a găsit-o în utilizarea ștampilelor...


Zâmbăreața chiar a fost folosită la clasă, un an mai târziu, fiind utilizată preponderent ca semn de verificare a temei de casă. Ștampiluța a fost tare îndrăgită de elevi, drept urmare, pentru ora următoare toată lumea s-a străduit și-a făcut tema, cu speranța că va fi corectă și Zâmbăreața va împodobi una din paginile caietului lor. La o clasă de a VI-a, un elev a fost atât de impresionat de simpatica imagine, încât în pauză a cerut-o pe Zâmbăreață să-și decoreze coperta caietului de engleză. La o clasă de a IV-a, Zâmbăreața „a participat” la un concurs, cele trei echipe încercând să adune cele mai multe zâmbete, profesoara de la clasă fiind de acord ca membrii echipei câștigătoare să primească un punct în plus la următoarea notă.


Zâmbăreața e și mai fericită acum, căci cei de la Colop i-au dat speranța unor prietene pe măsură, care s-ar putea utiliza la clasă, de asemenea. De exemplu, ar fi utilă o ștampilă Supărici, care să reprezinte o față tristă încadrată de mesaje precum „Not enough for today” și „Poți mai mult”, sau orice alt mesaj care să nu îi critice sau să-i inhibe pe elevi ci, din contră, să le dea un imbold de a se pregăti mai bine pentru data viitoare. Conștientă fiind de faptul că este tare îndrăgită, Zâmbăreața, autodeclarată membru fondator al Sindicatului Ștampilelor Motivante și lider al mișcării „Unite, înlocuim notele în școli”, vrea să schimbe sistemul de notare, măcar pentru evaluările de la clasă. Bloggerița își ia papuceii de profesor, o ia pe Zâmbăreață din sertarul de birotică și stabilesc împreună cum să scape elevii de teroarea evaluărilor și a „atentatelor lansării de note”. În primul rând, documentul ridicat la rang de zeitate, mărețul catalog, ar putea fi înlocuit cu... un tricou. Exact! Un tricou alb, din bumbac moale ar fi substitutul ideal pentru catalog într-o competiție gen „cine adună pe tricoul lui cele mai multe Zâmbărețe și cele mai puține Supărici”, acordându-se mici premii. Sau ar putea fi valorificate chiar în note trecute în catalogul oficial. Iar ca să fie și mai evidente punctajele obținute, Zâmbăreața ar putea lăsa o amprentă roșie sau verde iar Supărici, albastră sau neagră. În al doilea rând, trebuie să luăm în considerare că unii profesori nu ar accepta acest „sistem de notare” neconvențional, fapt ce ar putea duce la crearea unor antipatii față de unele materii, profesori, Nicio problemă! Ștampilele ne oferă soluția ideală pentru a mai îndulci momentul de dinaintea furtu... extemporalului! O ștampilă a fericirii ar putea fi ușor adaptată nevoilor elevilor, mai ales că există posibilitatea de a realiza un prototip online, prin Image Card Designer pentru EndUser.


Cum ar putea ajuta un elev o ștampilă dreptunghiulară? Simplu! Aceasta poate conține o imagine haioasă (un smiley face sau un personaj din desenele animate, șoricelul Jerry, de exemplu) numele, prenumele și clasa, ajutând astfel și la economisirea timpului alocat momentului organizatoric de dinaintea extemporalului. Un simplu „click” e de ajuns și pe foaie avem informațiile esențiale despre elev. Plus o imagine haioasă care îi poate induce o stare de bine, de relaxare, până la primirea subiectelor. Nu în ultimul rând, există printre elevi o „întrebare de aur”, care prelungește momentul organizatoric, și anume: „În ce dată suntem astăzi?” Iar întrebarea asta se aude mai murmurată, mai cu glas tare de zeci de ori până la predarea lucrării. De câte ori, elevi fiind, nu ați auzit-o sau chiar ați pus-o, înaintea sau în timpul unui test? Nu ar fi mai simplu dacă profesorul ar avea o ștampilă a momentului? O datieră care iar ne-ar ajuta să economisim timp. Profesorul ar putea să o utilizeze chiar în timpul examinării, verificând cu această cale și dacă există persoane care vor să trișeze.



                                                                     ***

Așadar, eu, bloggerița din fața clasei, am găsit în ștampile o funcționalitate neconvențională, aceea de a „colora” puțin sistemul de predare aplicat în școli, iar Colop, prin produsele lor, promovează foarte bine această latură creativă și nonconformistă de utilizare a amprentelor. Ștampilele Colop nu înseamnă doar marca unei autorități sau a unui medic, înseamnă în primul rând ingeniozitate în utilizare, creativitate, existând un tip de ștampilă potrivit pentru oricine.Pe final, aș vrea să subliniez că ideea ștampilei zâmbărețe a pornit din suflet, din pasiunea pentru predat, pot să spun că Zâmbăreața sunt chiar eu. Mă reprezintă și avem același scop: de a face timpul petrecut în școală de elevi mai plăcut, pentru ca ei să devină mai entuziaști și mai receptivi în învățare.

Articol scris pentru SuperBlog 2015

Comentarii

Voi citiți...