Cafea cu aromă de vacanță

Am fost întrebată recent ce este cafeaua, cum poate fi definită această băutură atât de populară? I-am răspuns că este un aur brun ce trezește la viață spiritul, odată cu fiecare răsărit, înălțând pe culmi vitalitatea celui ce-o bea. Astfel, prin forța miraculosului elixir stors din boabele intens parfumate, pofta noastră de viață crește treaptă cu treaptă, în tandem cu soarele ce pășește tot mai sus cu fiecare clipă ce se scurge în drumul dimineții spre prânz. Parcă s-ar lua la întrecere...

Nu există dimineață care să nu debuteze cu ritualul cafelei: o ceașcă aburindă și o felie de pâine cu unt și gem construiesc în noi puntea pe care noaptea pășește spre zi, ștergându-ne oboseala de pe chip ca prin magie și lăsând în urmă o privire vie, ageră, bujori în obrăjori și convingerea că azi va fi o zi mai bună decât cea de ieri. Nici în vacanță nu se face rabat de la cafea. Cum m-aș putea bucura de toate minunățiile din jur cu ochii mici cât vârful unui creion, lipsită de vlagă precum o adiere în plină caniculă, cu o dispoziție generală ca cea a unui pui de cârtiță ce întâlnește întâia oară lumina soarelui? Iar acum sunt în zona Cazanelor Dunării, locul unde mărețul fluviu este îmbrățișat de stânci falnice, parcă sculptate de un artist iscusit. Peisajul e de vis. E a doua dimineață petrecută aici și îmi savurez cafeaua în curte, având în față o priveliște ce-ți taie răsuflarea, nu departe de malul Dunării. Casa de vacanță unde m-am cazat e cochetă, mică, deci mă pot bucura în tihnă de forfota apelor unduitoare ce defilează spre Marea Neagră. M-aș muta aici pentru totdeauna. Pentru peisaj și pentru cafea. Da, pentru cafea. Bucătăria e dotată cu un espressor Saeco PicoBaristo, care face un deliciu din fiecare dimineață banală. De altfel, proprietarul m-a avertizat că așa se întâmplă cu toți oaspeții săi și că a ajuns să îl poreclească „Vrăjitorul”, căci face farmece tuturor celor ce-i degustă licorile.

De dimineață, când am coborât în bucătărie, am luat cu mine un carnețel pe care notasem în prealabil mersul trenurilor din zonă și programul fiecărei zile în parte. Acum aveam o misiune serioasă: trebuia să îl înduplec pe Vrăjitor să îmi destăinuie secretul său, mai exact modelul său. Am aflat destul de repede că este un espressor automat Saeco PicoBaristo SM5460/10. Acel „10” de la final e un adevărat simbol. Vrăjitorul cafelei știe să prepare zece tipuri diferite de băuturi de nota zece. Pentru când ai poftă de un ceai îți dă chiar și apă fiartă, iar când pregătești un festin al cafelei alături de prieteni, are pregătite trucuri pentru cele mai pretențioase persoane:
magNET.ro

  • Spumă de lapte
  • Espresso 
  • Espresso Doppio  
  • Espresso Machiato  
  • Ristretto 
  • Americano 
  • Cafea  
  • Cappuccino 
  • Latte Machiato
  • Café au Lait
Sub o măsuță încărcată cu toate aparatele electrocasnice aferente micului-dejun, zăcea o cutie goală, dar voluminoasă și impunătoare. Era chiar cutia în care fusese livrat espressorul de la magazinul online magNET.ro. În cutie, am găsit cartea de instrucțiuni și am parcurs partea de prezentare ca pe un roman captivant. Am aflat că râșnițele folosite sunt 100% ceramice, acestea garantând 20 000 de cafeluțe delicioase până să „iasă la pensie”. Vrăjitorul își merită porecla, deoarece tăria aromei poate fi reglată pe cinci niveluri, iar gradul de măcinare poate fi setat în zece trepte. Carafa pentru lapte este și ea inclusă, deci iubitorii de Latte Machiato sau Cappuccino vor păși în al nouălea cer, deoarece espressorul este înzestrat și cu tehnologia Latte Perfetto. Un astfel de aparat nu doar că oferă o cafea delicioasă, ci ajută și să economisești timp cu întreținerea lui, căci are filtru Aqua Clean ce garantează până la 5000 de cești până la detartrare, dar știe și să îndepărteaze reziduurile de lapte după fiecare utilizare cu funcţia de curăţare a depunerilor de lapte. Perfecțiunea întruchipată.

magNET.ro
Nu am mai pierdut timpul și, până ce Vrăjitorul îmi pregătea o cafea aromată, am căutat în magazinul online promoții la espressoare. Apoi, am venit în curtea pensiunii ca să savurez minunata licoare dătătoare de viață. Mai avem o oră până plecăm în croazieră pe Dunăre. Urmează să străbatem Cazanele Mari și Mici, să admirăm minunile naturii și ale omului deopotrivă, dar și să deplângem soarta unui petic de pământ al cărui călău și mormânt este tocmai Dunărea: Insula Ada-Kaleh, ce își doarme somnul de veci în cavoul de apă. Închid ochii și îmi las gândul să zboare îndărăt cu zeci de ani. Sorbind din cafea, prin imaginație încep să se perinde scene din viața de pe Ada-Kaleh, cunoscută pentru cafegii iscusiți și trandafirii înmiresmați. Cum era să fii turist, să stai la o terasă înconjurată de trandafiri colorați, care se luau la întrecere care emană cel mai diafan parfum? Să fii servit cu rahat lokum și cu cafea turcească, pregătită tradițional, la nisip în ibric de aramă... Mai iau o înghițitură de cafea. Așa trebuie să fie! Exact aceeași aromă puternică, dar catifelată în același timp, trebuie să fi fost obținută prin meșteșugul cafegiilor de demult, senzații pe care eu le-am obținut apăsând două butoane, în deplin confort.
Arhivă personală
Începând cu cafeaua de dimineață, întreaga zi a fost minunată, un amestec de liniște, aventură și curiozitate, îmbinate cu armoniile valurilor ce ne purtau pe brațele lor învolburate. Când ghidul ne-a anunțat că ambarcațiunea noastră se află chiar deasupra insulei Ada-Kaleh, brusc, o boare de cafea aburindă parcă mi-a invadat nările. Era amintirea cafelei de dimineață? Era spiritul adormit al Atlantidei de pe fundul Dunării? Voi afla când voi fi doar eu și el. Eu și Saeco PicoBaristo.
magNET.ro


Articol scris pentru Spring Super Blog 2019

Comentarii

Oanahrp a spus…
Tare captivanta povestea și ai introdus asa subtil și natural toate calitățile espressorului. Mult succes Daniela!
Daniela Veres a spus…
Mă bucur că emoția a ajuns și dincolo, de partea cititorului. Mulțumesc!

Voi citiți...