Maestre, poftiți la masă!

Este o reală provocare să îmi imaginez că o personalitate dragă mie ar putea participa la o masă în familie, în umila mea locuință, alături de toți cei dragi ai mei. M-a pus pe gânduri cine ar fi această persoană. Dacă aș putea călători în timp, mi-ar fi plăcut să pot lua masa alături de Ion Luca Caragiale, deoarece umorul său rafinat a rămas un etalon și aș fi putut asculta ore în șir istorisirile sale. Dacă aș putea crede că vreo vedetă internațională ar putea trece pragul casei mele, aș lansa invitația mea Larei Fabian, ale cărei melodii le ascult cu nesaț și acum. Dar aș vrea să am alături la o masă atât de specială ca cea de Paște o persoană care ar rezona cu întreaga mea familie. Mi-ar plăcea să îl am alături pe maestrul Florin Piersic.

Am făcut cunoștință cu rolurile sale încă de când eram copil și tatăl meu urmărea fiecare reluare televizată a seriei „Mărgelatu” sau filmele inspirate din fapte istorice. Delicioasele apariții, umorul, căldura sufletească pe care o emană acest Om m-au făcut să îl apreciez, astfel încât nu am putut să ratez șansa unei reprezentații a piesei „Străini în noapte” la Oradea. Am fost acolo și am savurat fiecare replică, fiecare interacțiune viziuală cu publicul, așa cum doar un mare actor poate să creeze o punte cu cei din sală. 

Meniu tradițional pentru o legendă a filmului românesc

De pe masa de Paște a familiei mele nu lipsesc prăjiturile de casă, cozonacii, sărățelele sau ouăle roșii, dar nici supa de pui, salata de boeuf sau friptura care, în zona Bihorului se prepară dintr-un singur pui. Practic, cu o singură pasăre, obținem aperiviv, felul unu și doi. Astfel de retete traditionale de Paste aș pune în practică și pentru masa cu maestrul, deoarece am certitudinea că s-ar bucura să regăsească gustul bogat al preparatelor gătite ca-n Ardeal.

Supa de pui sau leveșe ca în Bihor

Cea mai bună supă de pasăre, numită în Bihor leveșe, are la bază un pui sau o găină crescută curat, numai cu grăunțe, la țară. Nu doar că gusul este mult mai bogat, dar preparatul este și sănătos, supa din carne de pasăre fiind excelent adjuvant și în răceli. 

Se pune la fiert într-o oală încăpătoare o găină tranșată și curățată, alături de un alai de legume care sporesc aromele supei: morcovi, rădăcină de pătrunjel și de țelină, gulie, o ceapă curățată, o bucată cât un pumn de varză creață și sare. Se fierbe la foc mic până când carnea este bine pătrunsă, timpul de gătire depinzând de vârsta păsării. Se strecoară și se fierb tăiețeii (dacă sunt de casă, se pot fierbe direct în supă).

Sfaturi:

Secretul unei supe limpezi este fierberea la foc mic și spumarea proteinelor coagulate care se ridică la suprafață la primele clocote.

Pentru gust, se adaugă boabe de piper, dar numai după spumare, ca să nu fie aruncate odată cu spuma.

Pentru un plus de prospețime, se pot adăuga frunze de țelină și pătrunjel, dar numai spre finalul timpului de fierbere, deoarece nu ne dorim ca supa să capete o tentă verzuie.

Găină la cuptor cu piure de cartofi

Noi nu consumăm carnea împreună cu supa, ci obținem mai multe preparate cu care săturăm toată familia. Carnea scoasă din supa fierbinte se așază într-o tavă, se unge cu puțin ulei, se pune un polonic de supă, să nu se usuce prea tare și se dă la cuptor până carnea capătă o tentă aurie. Se servește alături de un piure de cartofi, cu murături asortate alături sau cu mujdei.

Salată de „boeuf”

Cu ghilimelele de rigoare pentru că în oală am avut găină, nu vită, dar pieptul de la găina noastră poate fi folosit într-o adaptare a celebrei salate de boeuf, care nu lipsește de pe masa de sărbătoare a românilor.

Când vreau să pregătesc această salată-aperitiv, nu pun pieptul la cuptor, ci îl păstrez pentru acest deliciu. Toate ingredientele se lasă la răcit și se taie mărunt sau cubulețe: carnea, morcovii care au fiert împreună cu carnea, câțiva cartofi fierți, castraveți murați. Opțional, se pot adăuga boabe de mazăre. Se prepară maioneza și se încorporează totul.

Care este secretul unei mese festive reușite?

Pe lângă ingredientele de calitate, un alt aspect important îl reprezintă electrocasnicele performante, care pot ușura munca oricui. Iar când spun „electrocasnice performante”, mă refer la electrocasnice Franke.

Franke este lider mondial în produse destinate bucătăriilor casnice. Cu o istorie începută acum mai bine de un secol, Franke nu face niciun compromis când este vorba despre calitate, inovație și stil. Prin urmare, preparatele tradiționale pot fi gătite în stil modern, cu plita si cuptor Franke din noua gamă Mythos, care sparge orice mit într-ale gătitului.

Plita Franke

Plita pe gaz Mythos oferă o flacără verticală, grătare de fontă și un finisaj elegant din sticlă neagră. Beneficiază de aprindere electronică integrată. Cele cinci arzătoare și flacăra verticală o fac potrivită pentru prepararea unor cantități mai mari, de regulă folosesc o oală de 8-10 litri sau chiar mai mult, în funcție de cât de mare este găina, deoarece trebuie să fie și o cantitate suficientă de supă. (În plus, după Paște vine vara, pun compot, zacuscă, dulceață și pasteurizez totul în cratițe largi, poate mai îmi face o vizită domnul Piersic și la vară și nu îl las să plece fără un coș de bunătăți de casă).

Fiind o plită realizată din sticlă tratată de 8 mm, este rezistentă la șocuri și ușor de curățat.

Cuptor Franke 

Acest cuptor Franke este disponibil în versiune FULL STEAM, cu sistem de curățare Steam Cleaning inclus. Inovația care stă la baza sa este faptul că face din gătit o plăcere datorită opțiunii de gătit Meniu Complet până la 4 niveluri simultan. Adică pe lângă găina care se rumenește în tava ei, pot să salvez timp și energie gătind și drobul de miel în același timp.

Ba poate că n-ar strica să experimentez și ceva nou. Nu mi-e teamă de eșec și timp pentru că expertul Mythos, abil ca un regizor renumit, îmi ghidează pașii atunci când vreau să încerc rețete noi, fiind dotat cu o funcție specială. Programul exclusiv Cookassist este prevăzut cu 60 de rețete automate și 15 programe speciale care delectează papilele gustative cu cele mai reușite experimente de la prima mea intrare în bucătărie și până în prezent.

Totul devine o joacă atunci când electrocasnicele lucrează în favoarea ta și nu îți pun piedici. Mâncarea e gata cât ai bate din palme și ai certitudinea că nu îi lași pe musafiri să aștepte servirea mesei. 

Maestre, poftiți la masă!

Surse foto: Franke Magazin Online și arhivă personală

Articol scris pentru SpringSuperBlog 2021

Comentarii

Voi citiți...